Zoals reeds genoemd werd zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden bij het uitvoeren van een concurrentie onderzoek. Onderscheid wordt gemaakt tussen een analyse van de zoekwoorden waarop concurrenten gevonden worden, een analyse van mogelijk ontstane backlink gap tussen jouw website en die van concurrenten, een analyse van de snelheid waarmee je website geladen wordt en een analyse van verschillende SEO basics. Denk hierbij aan de content die toegevoegd is aan een website, interne links die gebruikt worden, anchors die men hanteert voor backlinks, enzovoorts. Hieronder lichten we de verschillende componenten nader toe.
Onderzoek populaire zoekwoorden van concurrenten
Voor het uitwerken van je bestaande SEO strategie of bijvoorbeeld content optimalisatie heb je een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is gericht op het vinden van de meest interessante zoekwoorden, gebaseerd op zoekvolume en moeilijkheidsgraad, voor jouw website. Het kan voorkomen dat er interessante zoekwoorden ontbreken in de resultaten van zo’n onderzoek. Deze ontbrekende zoekwoorden vind je tijdens een diepgaande concurrentie analyse; op welke zoekwoorden worden concurrenten al wel gevonden, maar jij nog niet?
Tip: bepaal vooraf hoe je een concurrent definieert. Niet iedere website die vergelijkbare producten aanbiedt hoeft direct een serieuze concurrent te zijn; denk aan websites met slechts één of twee producten. Het gaat om one product webshops. Focus je niet op deze concurrenten, het heeft vaak weinig effect op je eigen prestaties.
Analyse van de ontstane backlink gap
Met de backlink gap tussen jouw website en die van concurrenten wordt het verschil in verzamelde backlinks bedoeld. Het is voor jou interessant de meest waardevolle backlinks van concurrenten te vinden, die nog ontbreken in jouw linkprofiel. Het opnemen van deze backlinks, een stap volgend op het uitvoeren van de SEO concurrentie analyse, kan een groot effect hebben op de rankings van jouw website in de zoekresultaten. Kies niet voor het kopiëren van het linkprofiel van de website van een concurrent; combineer uitsluitend de beste backlinks van verschillende concurrenten in je eigen linkprofiel. Zo zal het effect van het analyseren van de backlink gap het grootst zijn.
Technische staat van websites van concurrenten
Zoekmachines kijken onder meer naar het gebruiksgemak van een website, waarvan de laadsnelheid een onderdeel is. Des te sneller een website geladen wordt, des te hoger schat een zoekmachine de waarde hiervan in. Leg de laadsnelheid van je eigen website eens naast de benchmark voor de sector, waarbinnen je organisatie zich bevindt. Is het door een technische optimalisatieslag mogelijk om dit verschil te verkleinen?
Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de gemiddelde bestandsgrootte van een afbeelding op de websites van concurrenten. Komt deze bestandsgrootte overeen met de afbeeldingen op je eigen pagina’s? Een ander interessant aspect: gebruiken concurrenten een Content Delivery Network (CDN) om het gebruiksgemak te vergroten?
Vergelijking van verschillende SEO basics
Een vierde aspect om rekening mee te houden bij het uitvoeren van een SEO concurrentie onderzoek zijn de diverse SEO basics van een website. Je kunt hierbij denken aan:
- Lengte van content: wat is de gemiddelde lengte van pagina’s op de websites van concurrenten? Kijk ook eens naar de verschillende soorten content die gebruikt worden: platte tekst, korte video’s, zelf ontworpen infographics, enzovoorts.
- Anchors: voor de backlinks van een website worden anchors Het zijn de woorden of combinaties van woorden, waar de verwijzing naar een website aan wordt gekoppeld. Vaak gebruikt men voor deze anchors zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek. Welke anchors worden het meest gebruikt door je concurrenten?
- Titels en sub-titels: bij het analyseren van de content van concurrenten loont het om niet alleen te kijken naar de verschillende soorten content en de lengte hiervan. Let ook op de gebruikte zoekwoorden in titels (H1) en sub-titels (H2, H3, etc.).
- Advertenties: maakt een concurrent gebruik van gekochte advertenties in een zoekmachine als Google, of is het verkeer naar diens website volledig organisch? In het eerste geval kan het interessant zijn om te kijken naar de vorm en inhoud van deze advertenties.
- Markten: op basis van de zoekwoorden waarop een website gevonden wordt in de zoekmachine kun je achterhalen of een concurrent zich uitsluitend op de Nederlandse- en Belgische markt richt, of ook op de markten binnen andere landen. Biedt dit kansen voor jouw organisatie?