Op basis van de eerste stap van het optimaliseren van content kan begonnen worden aan het daadwerkelijk verbeteren van content op een website. Kijk of de juiste zoekwoorden gebruikt worden op pagina’s, zorg dat individuele pagina’s gericht zijn op één specifiek onderwerp of thema en splits pagina’s op als deze momenteel niet voldoende gefocust zijn.
Zoekwoorden worden niet alleen verwerkt in de content van een website, vaak ook de body van een pagina genoemd, maar bijvoorbeeld ook in de titel (H1), de sub-titels (H2, H3, etc.) en de meta description van een pagina.
Neem verwijzingen op naar andere pagina’s
Doel van een website is niet uitsluitend het informeren van bezoekers. Minstens zo belangrijk is het om potentiële bezoekers te converteren tot klanten. Het is afhankelijk van de intentie waarmee een bezoeker de website in de zoekmachine gevonden heeft, hoe makkelijk dat zal zijn. Iemand die in eerste instantie een informatieve intentie heeft zal vanaf een informatieve pagina op de website moeten worden doorverwezen naar een pagina, waar deze wordt aangezet om over te gaan tot een transactie. Dat kan het opvragen van een offerte zijn, maar ook het doen van een aankoop.
Voorkom dat een bezoeker met een informatieve intentie de website na het doornemen van de informatieve content verlaat, door in deze content verwijzingen op te nemen naar andere pagina’s. Het loont om hierbij initieel gebruik te maken van bijvoorbeeld A/B-testing, om uit te zoeken welke vorm van het opnemen van verwijzingen het meest effectief is voor jouw website.
Aan de slag met snackable content op sociale media
Eerder werd al genoemd dat content veel meer is dan de tekst op een website. Bij content gaat het ook om infographics, om afbeeldingen en cartoons, om een video en om een informatieve podcast. Niet iedere vorm van content is geschikt voor publicatie op een website. In die zin, dat een korte video op sociale media een groter effect zal hebben dan ergens onderaan de tekst op een website. Men noemt het ook wel snackable content; content die snel te verwerken is door een kijker.
Het delen van content via sociale kanalen biedt organisaties de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met de doelgroep. Daarbij bevordert het de betrokkenheid van (potentiële) consumenten bij een organisatie.