Content-optimalisatie

Haal meer uit jouw website middels content optimalisatie 

 

Wanneer heb jij voor het laatst tijd vrijgemaakt voor het uitwerken van nieuwe content? Er zijn vaak nog drie of vier andere taken, die al snel meer prioriteit krijgen dan het schrijven van teksten of het vormgeven van een fraaie infographic. Een gemiste kans, omdat content een grote invloed heeft op het presteren van je website. Niet alleen op de ranking hiervan in de zoekresultaten; ook op de conversie en bijvoorbeeld de sessieduur van gebruikers van de website. Uiteindelijk moeten de goede posities in de zoekresultaten leiden tot een verhoging van de omzet, bereikt door de conversieratio te optimaliseren.

 

Zet de volgende stap in jouw content optimalisatie, door dit over te laten aan onze specialisten. Content optimalisatie bestaat uit verschillende stappen; van het inventariseren van de bestaande content tot het daadwerkelijk uitwerken van nieuwe content voor de website. We vertellen je er alvast meer over op deze pagina!

 

Aan de slag met een inventarisatie van de bestaande content

Een goede eerste stap in de optimalisatie van content op een website, is het inventariseren van de bestaande content. Kijk hierbij niet alleen naar de onderwerpen waarover je teksten geschreven hebt of bijvoorbeeld video’s hebt gecreëerd. Inventariseer ook welke doelgroep de bestaande content aantrekt, op welke zoekwoorden de content gevonden wordt, enzovoorts.

 

Analyse van de beoogde doelgroep

Leg de uitkomsten van deze inventarisatie eens naast de omschrijving van de beoogde doelgroep van je website. Welke klanten probeer je met je website te bedienen? Welk type content sluit het beste op hun interesses aan? Om een voorbeeld te geven: een jongere doelgroep zal liever naar een korte video kijken, terwijl een zakelijke doelgroep op zoek is naar achtergrondinformatie. Dit bied je de gebruikers middels platte tekst, maar bijvoorbeeld ook aan de hand van een infographic.

 

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor je content

Niet alleen is het zaak helder te hebben welke onderwerpen en vormen van content passen bij de doelgroep van je organisatie. Het laten uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is minstens zo belangrijk. Een zoekwoordenonderzoek helpt te achterhalen welke zoekwoorden gebruikt worden door je doelgroep, hoe groot de concurrentie op deze zoekwoorden is en hoe vaak er op specifieke woorden of combinaties daarvan gezocht wordt. Deze informatie is nodig om de content straks te kunnen optimaliseren en mee te nemen in je contenstrategie.

 

Inventarisatie van kanalen om content te delen

Een derde onderdeel van deze eerste stap in content optimalisatie is het inventariseren van de verschillende kanalen, waarlangs content gedeeld kan worden met de doelgroep. Het gaat hierbij niet uitsluitend om de website van een organisatie. Denk ook aan de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken via een pagina op Facebook, Instagram of LinkedIn. Populair is het daarbij om bijvoorbeeld een YouTube-kanaal op te zetten, waar regelmatig interviews met experts uit de sector worden gedeeld. Of denk eens aan een eigen podcast, waarin achtergrondinformatie gedeeld wordt.

 

Tijd om bestaande content te verbeteren

Op basis van de eerste stap van het optimaliseren van content kan begonnen worden aan het daadwerkelijk verbeteren van content op een website. Kijk of de juiste zoekwoorden gebruikt worden op pagina’s, zorg dat individuele pagina’s gericht zijn op één specifiek onderwerp of thema en splits pagina’s op als deze momenteel niet voldoende gefocust zijn.

 

Zoekwoorden worden niet alleen verwerkt in de content van een website, vaak ook de body van een pagina genoemd, maar bijvoorbeeld ook in de titel (H1), de sub-titels (H2, H3, etc.) en de meta description van een pagina.

 

Neem verwijzingen op naar andere pagina’s

Doel van een website is niet uitsluitend het informeren van bezoekers. Minstens zo belangrijk is het om potentiële bezoekers te converteren tot klanten. Het is afhankelijk van de intentie waarmee een bezoeker de website in de zoekmachine gevonden heeft, hoe makkelijk dat zal zijn. Iemand die in eerste instantie een informatieve intentie heeft zal vanaf een informatieve pagina op de website moeten worden doorverwezen naar een pagina, waar deze wordt aangezet om over te gaan tot een transactie. Dat kan het opvragen van een offerte zijn, maar ook het doen van een aankoop.

 

Voorkom dat een bezoeker met een informatieve intentie de website na het doornemen van de informatieve content verlaat, door in deze content verwijzingen op te nemen naar andere pagina’s. Het loont om hierbij initieel gebruik te maken van bijvoorbeeld A/B-testing, om uit te zoeken welke vorm van het opnemen van verwijzingen het meest effectief is voor jouw website.

 

Aan de slag met snackable content op sociale media

Eerder werd al genoemd dat content veel meer is dan de tekst op een website. Bij content gaat het ook om infographics, om afbeeldingen en cartoons, om een video en om een informatieve podcast. Niet iedere vorm van content is geschikt voor publicatie op een website. In die zin, dat een korte video op sociale media een groter effect zal hebben dan ergens onderaan de tekst op een website. Men noemt het ook wel snackable content; content die snel te verwerken is door een kijker.

 

Het delen van content via sociale kanalen biedt organisaties de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met de doelgroep. Daarbij bevordert het de betrokkenheid van (potentiële) consumenten bij een organisatie.

 

Meer content is niet altijd beter: durf te schrappen!

Ten onrechte wordt soms gedacht dat het blijven toevoegen van SEO content aan pagina’s op een website zorgt voor een verbetering van de prestaties hiervan. Less is more! Durf stukken tekst van een pagina te schrappen, wanneer dit geen meerwaarde heeft voor de bezoeker, of bijvoorbeeld niet goed aansluit op de zoekwoorden waarop een pagina gericht is. Gebruik je in deze stukken tekst andere, minder relevante zoekwoorden, dan kan de aanwezigheid ervan een negatief effect hebben op de prestaties van websites.

 

Zoek naar verbeteringen in de leesbaarheid van content

Zorg niet alleen voor het, waar nodig, schrappen van content op pagina’s. Kijk ook kritisch naar de leesbaarheid van bestaande teksten. Voeg sub-titels toe, zorg dat paragrafen van elkaar gescheiden worden en ondersteun platte tekst met visuele toevoegingen. Denk aan een afbeelding of informatieve video.

 

Laten we aan de slag gaan met content optimalisatie

Ook benieuwd welk effect het content optimaliseren op de prestaties van jouw website kan hebben? Wil je weten waar de bestaande content op je website verbeterd kan worden? Neem contact met ons op voor een nadere kennismaking. We vertellen je graag meer over het nut en de noodzaak van content optimalisatie, de hulp die we je hierin kunnen bieden en de ervaring die we hebben opgebouwd in dit onderdeel van SEO. De koffie staat warm, we zitten klaar om jou te helpen bij content optimalisatie!