Meten = weten! Dat geldt in het bijzonder voor bedrijven die hun conversieratio willen verbeteren. Eerder las je al dat het belangrijk is om per pagina te kijken naar de intentie van een bezoeker. Daarnaast wil je weten hoe lang een bezoeker op de pagina verblijft, vanaf welke pagina een bezoeker de website weer verlaat, waar een bezoeker met diens muis heen gaat bij het lezen van de content, enzovoorts. Het zijn gegevens die je meer vertellen over het gedrag van bezoekers; voor website conversie optimaliseren probeer je in het hoofd van de bezoeker te kruipen. Waarom verliet deze bezoeker de pagina, nadat deze de pagina al meer dan een minuut bekeek? Wat maakt dat een bezoeker wel met diens muis over een heldere call to action (CTA) of call2action (C2A) bewoog, maar uiteindelijk niet klikte? Des te meer data je verzamelt, des te makkelijker zal het worden om de conversie van pagina’s te verbeteren.
Vergeet de AVG en GDPR niet
Het verzamelen van data over bezoekers van je website klinkt interessant. In het bijzonder, wanneer deze data je helpt de omzet van je organisatie te doen laten groeien. Iets om hierbij niet te vergeten is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG vertelt ons dat het niet zonder meer toegestaan is om data te verzamelen; een bezoeker moet er expliciet toestemming voor geven. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van data, ook wel cookies genoemd in het geval van websites.
Functionele cookies helpen organisaties hun website beter te laten functioneren. Zo maken deze cookies het mogelijk om producten enige tijd in een winkelmandje te laten staan. Vaak zijn deze cookies verplicht voor gebruikers. Dat geldt niet voor analytische cookies, die gericht zijn op het verzamelen van data over het aantal bezoekers en de pagina’s die zij bezoeken. Deze cookies mogen niet gebruikt worden zonder expliciete toestemming van de gebruiker.
Dat laatste geldt zeker ook voor tracking cookies, die bewust bedoeld zijn voor bijvoorbeeld remarketing. Waar de analytische cookies nog enigszins anoniem zijn, geldt dat voor tracking cookies vaak niet meer.
Verschillende vormen van CRO
CRO gaat vaak gepaard met testen en experimenteren. Wat werkt wel voor jouw doelgroep en waarmee sla je de plank compleet mis? Experimenteren helpt te voorkomen dat je een complete website aanpast, zonder op voorhand enig beeld van het effect daarvan te hebben. Het effect zou ook negatief kunnen zijn!
Er zijn verschillende vormen van testen. Ben je bijvoorbeeld al bekend met A/B testing? Het is een vorm waarbij bezoekers worden verdeeld over twee groepen, een groep A en een groep B. Beide groepen krijgen een eigen versie van een bepaalde pagina te zien. Op basis van het gedrag van beide groepen bepaal je vervolgens wat voor jouw website het beste werkt als het gaat om de converterende werking ervan.
Naast A/B testing is ook multivariate testing populair bij conversie optimalisatie. Bij multivariate testing richt je jezelf op de verschillende converterende elementen van een pagina; de call to actions (CTA’s). Denk bijvoorbeeld aan een hippe button, een interne link of een pop-up op pagina’s. Geef deze elementen eens een andere kleur, voeg een nieuw element toe of kijk wat het veranderen van het lettertype voor effect heeft. Belangrijk hierbij is om uit de data te halen hoe de verschillende converterende elementen op zo’n pagina het beste met elkaar samenwerken.
Een derde vorm van het verzamelen van relevante data voor conversie optimalisatie is het creëren van een heatmap. Doel van zo’n heatmap is het in beeld brengen van de muisbewegingen van bezoekers. Leg deze data eens naast de gegevens die je hebt over pagina’s die het meest bezocht worden. Valt op basis van de heatmap te verklaren waarom de ene pagina beter bezocht wordt dan de andere?