Linkbuilding Nederland

Zo helpen we jou verder met linkbuilding

Zoek binnen Google op zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) en linkbuilding zal een van de eerste termen zijn die oppopt. Naast het toevoegen van content aan een website en het uitvoeren van een technische optimalisatie, is het één van de meest uitgelichte factoren die invloed hebben op de ranking van een website. Wie zich wat verder verdiept in het begrip linkbuilding zal opmerken dat het doel ervan in de basis het opbouwen van een netwerk van externe verwijzingen is. Dit betekent echter niet, dat meer van deze verwijzingen per definitie beter is voor de resultaten van je website. Een verkeerde toepassing van linkbuilding kan zelfs een sterk averechts effect hebben! Wij helpen het je te voorkomen.

 

Voordat we je meer vertellen over de wijze waarop we jouw organisatie kunnen helpen de volgende stap te zetten op het gebied van zoekmachine optimalisatie, vertellen we je graag meer over hetgeen linkbuilding precies inhoudt.

Neem contact op

Dit verstaat men onder linkbuilding

Linkbuilding wordt vanuit het Engels naar het Nederlands vertaald als verwijzingen verzamelen. Feitelijk komt linkbuilding neer op het vergaren van verwijzingen op andermans website, uitgaande van het idee dat zo’n website een deel van diens waarde doorgeeft aan de jouwe. Immers wanneer een website met een zekere autoriteit naar jouw website verwijst, zal dat wat zeggen over de kwaliteit die jij een gebruiker levert. Iets wat weer gewaardeerd wordt door de zoekmachine en beloond wordt met hogere rankings. Het gaat hierbij om de relevantie en autoriteit van jouw website.

 

Zoekmachines kijken naar verschillende factoren bij het vaststellen van de relevante en autoriteit van een website. Een website met tientallen verwijzingen vanaf eenzelfde domein heeft over het algemeen weinig waarde; anders ligt dit bij een website met verwijzingen vanaf verschillende domeinen, die qua onderwerpen passen bij en relevant zijn voor zo’n website. Naast de variëteit in domeinen, is het belangrijk te zorgen voor een natuurlijk variëteit in zogenaamde ankerteksten; ook wel anchors genoemd. Zo’n anchor is niets meer dan een los woord of enkele woorden, waaraan de verwijzing naar je website gekoppeld wordt.

 

Zie de interne links van je website niet over het hoofd

Bij linkbuilding gaat het om meer dan het verzamelen van verwijzingen vanaf externe websites. Zie de interne links op je eigen website niet over het hoofd. Het gebruik van interne links stimuleert de ranking van individuele pagina’s en draagt bij aan het gebruiksgemak. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor de zoekmachine. Bots van zoekmachines zullen de verschillende pagina’s van je website makkelijker weten te vinden, wat indexering daarvan vereenvoudigt.

 

Een gebruiker kan middels interne linkbuilding worden doorgeleid naar een volgende relevante pagina. Op deze manier zal een gebruiker de website minder snel verlaten; de kans is groot dat deze na een eerste pagina nog een artikel zal lezen of een product zal bekijken. Het helpt je de bounce rate van de website te verlagen; het percentage bezoekers wat de website na een eerste pagina te hebben bekeken direct verlaat.

 

Voor webshops geldt daarbij, dat de omzet verhoogd kan worden door bezoekers vanaf een hoofdproduct te wijzen op interessante bijproducten. Interne linkbuilding draagt hieraan bij.

Aan de slag met het vergaren van backlinks

Tijd om aan de slag te gaan met het vergaren van de eerste backlinks, is wat je wellicht denkt. Waar begin je echter? Hoe weet je zeker dat een backlink waarde toevoegt aan het linkprofiel van jouw website? Op welke manier zorg je dat andere websitehouders een verwijzing naar je eigen website in hun content opnemen? Er zijn verschillende methodes om deze verwijzingen te vergaren. De makkelijkste manier: het kopen van backlinks op andere websites. Er zijn verschillende websites waar deze backlinks te koop worden aangeboden. In sommige gevallen betaal je een jaarlijks bedrag; in andere gevallen gaat het om een eenmalige vergoeding. De hoogte van zo’n vergoeding verschilt sterk per website en hangt samen met de kwaliteit daarvan. Goedkope backlinks lijken wellicht interessant; ze zijn het in de praktijk doorgaans niet.

 

Naast de mogelijkheid om verwijzingen te kopen, kun je individuele websitehouders vragen een backlink naar je eigen website op te nemen. Dit hoeft niet direct in ruil voor een vergoeding te zijn; je kunt een websitehouder wijzen op de meerwaarde van het opnemen van een verwijzing naar jouw website voor diens bezoekers. Denk aan achtergrondinformatie die je biedt bij een gepubliceerd artikel. Het proces rond het vragen naar het laten opnemen van verwijzingen op externe websites draagt de naam outreach.

 

Het nadeel van outreach of bijvoorbeeld het gratis toevoegen van een verwijzing aan een externe website is het feit, dat het veel tijd kost om geschikte websites te vinden. Je hebt daarbij geen garantie dat op je verzoek gereageerd wordt. Websites die bezoekers toestaan zelf een backlink toe te voegen hebben vaak nauwelijks waarde; ze werken veelal averechts.

 

Natuurlijk verkregen backlinks voor je linkprofiel

Linkbuilden gaat verder dan het actief zoeken naar plekken voor het laten opnemen van een verwijzing naar je eigen website. In sommige gevallen worden deze backlinks op natuurlijke wijze toegevoegd. Denk aan een kwalitatief hoogwaardig artikel, wat je op je eigen website gepubliceerd hebt. Mogelijk wordt het artikel door anderen als bron gebruikt, waarbij zij er een verwijzing naartoe opnemen in hun eigen content.

 

Niet alleen waardevolle, diepgaande artikelen kunnen je gratis, natuurlijk verkregen backlinks opleveren. Denk aan content in een veel bredere zin; maak zelf infographics waarin je informatie samenvat, of kies bijvoorbeeld voor een korte video. Ook podcasts zijn tegenwoordig populair. Externe websites kunnen dergelijke vormen van content gebruiken om hun eigen artikelen te verduidelijken en zo meer waarde te leveren aan een bezoeker of gebruikers.

Kwaliteit van verschillende soorten backlinks

Je denkt inmiddels een aantal websites gevonden te hebben, waar je een backlink kunt laten plaatsen. Op de ene website laat je dit voor tien euro per jaar doen; op de andere kan het gratis. Hebbes! Vergis je niet, linkbuilding omvat meer dan het zoeken naar websites voor het plaatsen van backlinks. Hoe bepaal je de waarde van zo’n backlink? Eerder las je al dat sommige backlinks een averechts effect zullen hebben op de prestaties van je eigen website. Bij het vaststellen van de waarde van een beoogde backlink wordt naar verschillende factoren gekeken.

 

Relevantie De website waarop je een backlink op laat nemen naar je eigen website moet relevant zijn; past het onderwerp bij het product of de dienst die jij aanbiedt?
Anchors Eerder las je al dat het belangrijk is te variëren in de gebruikte anchors, de ankerteksten. Achter zo’n anchor wordt de verwijzing naar je website gehangen. Kies de ankterteksten niet willekeurig, maar houd hierbij bijvoorbeeld rekening met je reeds uitgevoerde zoekwoorden onderzoek.
Doelpagina’s Varieer niet alleen in de gebruikte ankerteksten bij linkbuilding, maar ook in de doelpagina’s van backlinks. Een deel van de verwijzingen stuur je door naar je homepage, het andere deel naar losse pagina’s.
Autoriteit Een website moet waarde toevoegen aan de jouwe, niet andersom. Kijk daarom naar de autoriteit van een website. Het bepalen van de autoriteit van websites doen linkbuilders op basis van hun Trust Flow en bijvoorbeeld Domain Authority.
Continuïteit Het heeft geen nut om in een eerste maand vijftig nieuwe backlinks toe te voegen, om vervolgens maanden stil te zitten. Zorg voor continuïteit; niet alleen op het gebied van link building, maar voor ieder van de factoren die invloed hebben op de ranking van je website.
Follow / no-follow Onderscheid wordt bij backlinks gemaakt tussen follow en no-follow verwijzingen. Kies voor follow backlinks; no-follow tags in de broncode achter een verwijzing vertellen de zoekmachine dat die specifieke verwijzing genegeerd kan worden.

 

Diversiteit in backlinks voor websites

Eerder las je al dat er verschillende manieren zijn waarop je backlinks voor je website kunt vergaren. Laten we nog iets dieper ingaan op deze methodes. Zo zou je naast het kopen van backlinks kunnen kijken naar mogelijkheden om samen te werken met influencers, die hun dagelijks leven delen via social media en een persoonlijke blog. Stuur deze mensen met een groot bereik gratis producten toe, waarover zij vervolgens een review publiceren op hun website. Twee vliegen in één klap: het doet je naamsbekendheid toenemen en zorgt voor een backlink.

 

Ook gastbloggen is een populaire manier om backlinks te vergaren. Deel je kennis met anderen, door een artikel te schrijven voor een blog over een voor jouw organisatie relevant onderwerp. In ruil voor zo’n gratis geschreven gastblog mag je hier een link in opnemen. Vergelijkbaar met het gastbloggen is het ruilen van links; jij plaatst een backlink voor een partij X, terwijl deze partij X een verwijzing in diens content opneemt naar jouw website. Dit zijn reciprocal links; website A linkt naar website B en andersom. Zoekmachines hebben hierbij snel door dat dit een vooropgezet plan is en je de boel probeert te flessen.

Kennis vertalen naar een linkbuilding strategie

Dit artikel vertelde je tot dusver al ontzettend veel over linkbuilding, backlinks, ankerteksten en de waardebepaling van een website. Hoe nu verder? Waar te beginnen? Om daadwerkelijk een volgende stap te kunnen zetten met je eigen website is het zaak om te werken aan een linkbuilding strategie. Het is een concreet plan voor de komende periode, vaak minimaal een half jaar tot een jaar, waarin je aan de slag gaat met het bouwen aan een gedegen linkprofiel voor je website met als doel het verbeteren van diens rankings in de zoekresultaten.

 

Houd rekening met het feit dat een linkbuildingstrategie geen document is wat op zichzelf staat; het hangt nauw samen met je SEO strategie in z’n totaliteit. Heb je nog geen SEO strategie uitgewerkt voor je website? Start daar dan mee! In een SEO strategie neem je onder meer op wat de uitkomsten zijn van het zoekwoorden onderzoek wat je uitvoerde, wie de doelgroep van je website is en met welke intentie zij naar de verschillende pagina’s komen. Op basis van de SEO strategie van je website start je met een optimalisatie van de verschillende pagina’s op je website. Pas daarna start je met link building.

 

Vaststellen van de doelpagina’s en ankerteksten

Belangrijk onderdeel van de linkbuilding strategie van websites is het vaststellen van de pagina’s waarop je de focus legt in de komende maanden. Welke pagina’s wil je beter laten ranken in de zoekmachine? Kijk hierbij direct naar de ankerteksten die hier goed op aansluiten. Varieer in verschillende types ankerteksten:

 

Exact match Het gebruik van een specifiek zoekwoord of een combinatie van woorden, zoals “zoekmachine optimalisatie”.
Phrase match Het gebruik van een specifiek zoekwoord of een combinatie van woorden binnen een zinsconstructie, zoals “specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie”.
Partial match Het gebruik van een deel van een zoekwoord binnen een zin, zoals “optimalisatie steeds populairder”.
Branded anchor Het gebruik van een merknaam, zoals je bedrijfs- of een productnaam.
Source-/Naked URL Het gebruik van een losse URL, zonder zoekwoord of merknaam.
Random Het gebruik van een willekeurig woord, zoals bijvoorbeeld “lees meer”.

 

Gebruik concurrenten als inspiratie

Het ontwikkelen van een linkbuildingstrategie hoef je niet geheel zelf te doen; kijk ook eens naar de manier waarop je belangrijkste concurrenten hebben ingezet op SEO linkbuilding. Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen ondersteunen. Nadeel van deze tools is dat ze vaak behoorlijk aan de prijs zijn en daarbij niet altijd even gebruiksvriendelijk werken. Het vergt enige kennis en zeker ervaring, om jezelf wegwijs te maken binnen deze tools. De tools stellen je in staat de backlink gap ten opzichte van concurrenten te bepalen, te bekijken wat hun meest waardevolle verwijzingen zijn, te analyseren welke ankerteksten zij het meest gebruikt hebben, enzovoorts.

Samen aan de slag gaan met jouw linkbuilding

Linkbuilding is niet eenvoudig; onderschat het niet! De kennis die we als linkbuilding bedrijf op deze pagina delen geeft een goed beeld van hetgeen waarmee je rekening dient te houden, als je aan de slag gaat met het linkprofiel van je eigen website. Het is echter maar het topje van de ijsberg als het gaat om linkbuilding, er is nog zoveel meer! Maar dat houden we voor onszelf; dat is het geheim van de smid 😉 De kans dat je per ongeluk zaken vergeet is hierbij groot, wat al snel leidt tot een verslechtering in plaats van verbetering van je posities in de zoekresultaten. Niet alleen dat laatste is vervelend, vergis je daarnaast niet in de tijd die het kost om zo’n fout weer te laten herstellen door onze linkbuildingspecialisten. Zonde en een gemiste kans, daar het in één keer goed kan; first time right!

 

Samen met jou gaan onze linkbuilding experts aan de slag, om jouw posities in de zoekresultaten te verbeteren. Dit doen we volgens een vast proces, met aandacht voor jouw persoonlijke doelen. Met welke pagina’s of op welke zoekwoorden wil jij straks gevonden worden door je doelgroep?

 

Aan de slag met een linkbuilding strategie

Het belang van de linkbuilding strategie werd eerder in dit artikel al aangehaald. Na een eerste kennismaking voeren we een nulmeting uit. Waar sta je op dit moment? Wat is de autoriteit van je website? Welke backlinks heb je door de tijd heen zelf al verzameld? Hoe scoor je in de zoekresultaten? Welke zoekwoorden zijn het meest interessant om jouw doelgroep te kunnen bereiken? Enzovoorts. Het zijn slechts voorbeelden van vragen die we tijdens een eerste nulmeting met je beantwoorden.

 

De informatie die we hiermee ophalen gebruiken we als basis voor de uitwerking van de linkbuilding strategie. Tijd om aan de slag te gaan! Linkbuilding, of feitelijk linkbuilden, doen we niet voor een paar maanden. Onze inspanningen hebben pas effect, wanneer we je structureel en over een langere aaneengesloten periode mogen helpen.

 

Maandelijks rapportages en periodiek evalueren

Wanneer je voor ons professionalisme kiest, wil je periodiek op de hoogte worden gebracht van de behaalde resultaten. Om die reden ontvang je maandelijks van ons een rapport, waarin we onze verrichtingen met je delen. Deze rapportages bieden je niet alleen inzicht in de resultaten, maar vormen tegelijkertijd de basis voor periodieke evaluaties. Het is belangrijk om te evalueren, zodat we de gekozen richting voortdurend kunnen bijsturen. Alles is er hierbij op gericht, om je website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekmachine.

Plan een eerst kop koffie met ons

Ook benieuwd naar de manier waarop we jou verder kunnen helpen? Wil je weten hoe goed je momenteel presteert en waar kansen liggen om die prestaties te optimaliseren? Neem contact met ons op, zodat we samen naar een geschikt moment kunnen zoeken voor het drinken van een kop koffie. We vertellen je tijdens zo’n eerste kennismaking graag wat linkbuilding uitbesteden jouw organisatie op kan leveren en hoe wij je hierin kunnen ondersteunen. Geen loze beloftes, maar concrete plannen om een volgende stap te zetten in de groei van jouw organisatie!

Linkbuilders.nl

Ook benieuwd naar de manier waarop we jou verder kunnen helpen? Wil je weten hoe goed
je momenteel presteert en waar kansen liggen om die prestaties te optimaliseren? Neem
contact met ons op, zodat we samen naar een geschikt moment kunnen zoeken voor het
drinken van een kop koffie.