Lokale SEO

Aan de slag met lokale SEO

 

Wist jij al, dat bijna de helft van de zoekopdrachten in een zoekmachine een locatie bevatten? Denk aan consumenten die specifiek op zoek zijn naar een winkel in de buurt, gezinnen die op zoek zijn naar een leuk uitje rond hun vakantiepark, enzovoorts. Kijk ook eens naar je eigen zoekgedrag: hoe groot is het aantal zoekopdrachten waarin een locatie verwerkt zit? Lokale SEO, vaak ook local SEO genoemd, helpt je in te spelen op het gebruik van locaties in zoekopdrachten. Het focussen op lokale online marketing biedt verschillende voordelen. Je spreekt een specifiek deel van je doelgroep aan, de concurrentie is lokaal vaak lager en je speelt hiermee in op de laatste trends binnen zoekmachines. Steeds meer zoekmachines hechten meer waarde aan lokale SEO. Ben jij hier al mee begonnen?

 

Aan de slag gaan met local SEO vergt veel tijd en kost moeite; tijd die je vaak niet hebt naast het onderhouden van de core business van je organisatie. Wij helpen je op weg met de kennis en ervaring die we hebben over en in deze vorm van online marketing.

 

Nut en noodzaak van het gebruik van lokale SEO

Eerder op deze pagina werden al enkele redenen genoemd om te kiezen voor het gebruik van lokale SEO op jouw website. Laten we eens nader inzoomen op de nut en noodzaak van lokale online marketing.

 

Target je website op een specifiek deel van de doelgroep

Je wilt bezoekers naar je website trekken, waarbij de kans relatief groot is dat deze te converteren zijn naar een klant. Wanneer je diensten aanbiedt in Groningen, zal je in de basis weinig hebben aan een bezoeker uit Limburg of Noord-Brabant. Lokale SEO helpt je de focus van je website te leggen op jouw doelgroep; niet op nationaal niveau, maar op regionaal niveau. Dit betekent niet dat lokale SEO zich uitsluitend richt op bijvoorbeeld de vestigingsplaats van je organisatie; je kunt het zo breed toepassen als voor jouw bedrijf zinvol is.

 

Concurrentie op lokaal niveau is vaak lager

Een andere belangrijke reden om aan de slag te gaan met je lokale vindbaarheid is de mogelijkheid te profiteren van een lagere concurrentie op lokaal niveau. Op de belangrijkste zoekwoorden concurreer je mogelijk met grote, landelijk of zelfs internationaal opererende bedrijven. Zeker wanneer je net begonnen bent met SEO is het nagenoeg onmogelijk deze partijen op korte termijn voorbij te gaan in de zoekmachine; met lokal SEO behaal je deze successen sneller. Zie het als het low hanging fruit voor de target zoekwoorden van jouw website. In plaats van je te focussen op keyword X, richt je jezelf op keyword X + plaats Y.

 

Voice zoekopdrachten via mobiele telefoons populairder

Steeds meer gebruikers van zoekmachines voeren hun zoekopdracht in middels voice search; een gesproken zoekopdracht. Denk aan iemand die onderweg is en snel wil weten waar de dichtstbijzijnde supermarkt gevestigd is. Voice search wordt niet alleen onderweg gebruikt door mensen; denk ook aan de spraakassistenten die in steeds meer woningen terugkomen. Door de lokale vindbaarheid te verbeteren zal jouw website sneller oppoppen bij zo’n voice search-zoekopdracht, daar deze zoekopdrachten in veel gevallen een locatie bevatten.

 

Zoekmachines hechten waarde aan lokale SEO

Voor zoekmachines wordt lokale SEO steeds belangrijker; het helpt gebruikers van de zoekmachine nog beter te bedienen. Onder meer Google heeft de afgelopen tijd meermaals laten zien veel aandacht te besteden aan deze vorm van online marketing. Denk bijvoorbeeld aan Google Business Profile (voorheen Google My Business), wat een steeds prominentere plek krijgt in de zoekresultaten.

 

Factoren die de ranking bij lokale zoekopdrachten bepalen

Niemand weet precies naar welke factoren een zoekmachine kijkt bij het vaststellen van de lijst met zoekresultaten voor een specifieke zoekopdracht. Er zijn echter een aantal factoren die hier zeker invloed op hebben:

 

  • Autoriteit: de autoriteit van een website, maar ook van een bedrijf in bredere zin, bepaalt voor een groot deel hoe goed deze scoort in de zoekresultaten. Een bekende organisatie scoort in veel gevallen beter, dan de lokale bakker op belangrijke zoekwoorden. Bij lokale SEO speelt dit in mindere mate een rol, omdat ook naar twee andere belangrijke elementen gekeken wordt.
  • Afstand: een van deze elementen is de afstand van jouw organisatie tot de locatie, waarop een gebruiker zoekt. Wordt er bijvoorbeeld gezocht naar een klusbedrijf in Amsterdam, dan zal een pagina met de focus op Weesp, Zaandam, Amstelveen of bijvoorbeeld Ouderkerk aan de Amstel veelal beter scoren dan een algemene pagina. Het kan nog beter, door de focus bijvoorbeeld te leggen op specifieke wijken in Amsterdam.
  • Relevantie: een derde element waarop gelet wordt door zoekmachines is de relevantie van een website. Onderwerpen die jij op individuele pagina’s behandelt, moeten aansluiten bij de zoekopdracht van een gebruiker van de zoekmachine. Zorg dat pagina’s op je website meerwaarde bieden aan een gebruiker.
  • Lokale backlinks: zorg dat je backlinks krijgt van websites uit de omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lokale nieuwswebsites uit jouw gemeente.

 

Aan de slag met lokale online marketing

Starten met het verbeteren van de lokale SEO van jouw website kan op verschillende manieren. Zo zou je een Google Business Profile kunnen vullen, als je dit niet eerder gedaan hebt. Ook zou je de content van je website kunnen optimaliseren, waarbij je de focus legt op plaatsen in de omgeving van jouw bedrijf. Het effect van dergelijke stappen zal echter beperkt zijn; start met het uitwerken van een gedegen strategie. Lokale SEO zou een vast onderdeel moeten zijn van de algehele SEO strategie voor jouw website.

 

Het uitwerken van deze strategie is niet eenvoudig en kost veel tijd. Denk aan het zoekwoordenonderzoek wat moet worden uitgevoerd, de contentinventarisatie op je website, het in kaart brengen van je huidige linkprofiel, enzovoorts. Wil je dit op de juiste en meest efficiënte wijze aanpakken, dan loont het om hier een externe partij voor in te schakelen.

 

Verkeerde toepassing van lokale linkbuilding

Onderdeel van local SEO is linkbuilding, meer specifiek: het vergaren van lokale backlinks. Soms lijkt local linkbuilding eenvoudig. Immers, iedereen kan toch backlinks laten plaatsen op externe websites? Denk bijvoorbeeld aan de directories voor bedrijven. Het tegendeel is waar! Een verkeerde toepassing van lokale linkbuilding kan een groot effect hebben op de prestaties van je website. In plaats van een verbetering in de positie van je website in de zoekresultaten, zal je al snel een daling van de rankings opmerken en daarmee omzetverlies. Het herstellen hiervan kost onnodig veel tijd. Des te meer reden om het verzamelen van deze lokale backlinks en de toepassing van local SEO in algemene zin over te laten aan een specialist.

 

Zie lokale SEO als een onderdeel van zoekmachine optimalisatie in brede zin

Sommige organisaties zien de toepassing van lokale zoekmachine optimalisatie als een keuze, naast de mogelijkheid om de focus te leggen op zoekmachine optimalisatie in algemene zin. Zij starten bijvoorbeeld met het uitwerken van lokaal georiënteerde content, zonder te kijken naar bestaande, algemene pagina’s op de website. Net zoals dat zij specifiek aan de slag gaan met het verzamelen van lokale backlinks, zonder aandacht te schenken aan de kwalitatief goede algemene verwijzingen. Het effect van lokale online marketing zal in zo’n geval zeer beperkt zijn.

 

Zie lokale SEO als een onderdeel van zoekmachine optimalisatie in algemene zin. Kies niet voor één van beide vormen van online marketing, maar combineer het. Juist die combinatie maakt dat de toepassing van Search Engine Optimization al snel erg breed wordt en daarmee veel tijd en inzet kost. Wij helpen je de SEO voor jouw website op de juiste wijze toe te passen. Zo heb je hier zelf zo min mogelijk omkijken naar.

 

Laten we nader kennismaken met een kop koffie

Kies jij voor een kop koffie of thee? Laten we nader kennismaken, om gezamenlijk te kijken hoe we jou kunnen helpen met een correcte toepassing van regionale SEO als onderdeel van je bestaande of een nog uit te werken algemene SEO strategie. De ervaring die wij hebben in deze vorm van online marketing komt hierbij goed van pas. Neem eens contact met ons op, dan gaan we aan de slag!