Eerder op deze pagina werden al enkele redenen genoemd om te kiezen voor het gebruik van lokale SEO op jouw website. Laten we eens nader inzoomen op de nut en noodzaak van lokale online marketing.
Target je website op een specifiek deel van de doelgroep
Je wilt bezoekers naar je website trekken, waarbij de kans relatief groot is dat deze te converteren zijn naar een klant. Wanneer je diensten aanbiedt in Groningen, zal je in de basis weinig hebben aan een bezoeker uit Limburg of Noord-Brabant. Lokale SEO helpt je de focus van je website te leggen op jouw doelgroep; niet op nationaal niveau, maar op regionaal niveau. Dit betekent niet dat lokale SEO zich uitsluitend richt op bijvoorbeeld de vestigingsplaats van je organisatie; je kunt het zo breed toepassen als voor jouw bedrijf zinvol is.
Concurrentie op lokaal niveau is vaak lager
Een andere belangrijke reden om aan de slag te gaan met je lokale vindbaarheid is de mogelijkheid te profiteren van een lagere concurrentie op lokaal niveau. Op de belangrijkste zoekwoorden concurreer je mogelijk met grote, landelijk of zelfs internationaal opererende bedrijven. Zeker wanneer je net begonnen bent met SEO is het nagenoeg onmogelijk deze partijen op korte termijn voorbij te gaan in de zoekmachine; met lokal SEO behaal je deze successen sneller. Zie het als het low hanging fruit voor de target zoekwoorden van jouw website. In plaats van je te focussen op keyword X, richt je jezelf op keyword X + plaats Y.
Voice zoekopdrachten via mobiele telefoons populairder
Steeds meer gebruikers van zoekmachines voeren hun zoekopdracht in middels voice search; een gesproken zoekopdracht. Denk aan iemand die onderweg is en snel wil weten waar de dichtstbijzijnde supermarkt gevestigd is. Voice search wordt niet alleen onderweg gebruikt door mensen; denk ook aan de spraakassistenten die in steeds meer woningen terugkomen. Door de lokale vindbaarheid te verbeteren zal jouw website sneller oppoppen bij zo’n voice search-zoekopdracht, daar deze zoekopdrachten in veel gevallen een locatie bevatten.
Zoekmachines hechten waarde aan lokale SEO
Voor zoekmachines wordt lokale SEO steeds belangrijker; het helpt gebruikers van de zoekmachine nog beter te bedienen. Onder meer Google heeft de afgelopen tijd meermaals laten zien veel aandacht te besteden aan deze vorm van online marketing. Denk bijvoorbeeld aan Google Business Profile (voorheen Google My Business), wat een steeds prominentere plek krijgt in de zoekresultaten.