De genoemde zoekwoorden voor de voorbeeldpagina’s geven slechts een beeld van de wijze waarop je de intentie van een gebruiker in het zoekwoordonderzoek mee kunt nemen. Vaak kun je op basis van je kennis over een product of dienst een lijst van al snel tien of twintig relevante zoekwoorden samenstellen. De kans is echter groot dat je hierbij belangrijke zoekwoorden mist. Automatiseer het proces, door er een tool voor te gebruiken. Deze tools bieden je een lijst met al snel vijftig tot honderd zoekwoorden; veel meer dan de lijst die je zelf samenstelt.
Tools voor een zoekwoordonderzoek zijn niet goedkoop. Er zijn weliswaar gratis tools te vinden, maar deze zijn over het algemeen niet volledig. Wil je de complete lijst met relevante zoekwoorden inzien? In dat geval moet je alsnog betalen.
Verschil tussen short tail- en long tail zoekwoorden
Zoekwoorden die je in de lijsten uit deze tools treft verschillen sterk in lengte. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen short tail keywords en long tail keywords. De short tail zoekwoorden bestaan uit één of enkele woorden, ze zijn vaak erg generiek. Denk aan een zoekwoord als handtassen. Bij het zoekwoord blauwe handtassen wordt de intentie al duidelijker. Zoekt een gebruiker op blauwe handtassen kopen, dan is de intentie direct helder; commercieel of transactioneel. In dat laatste geval spreken we van een long tail zoekwoord. Een ander voorbeeld van een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld een zoekwoord als handtas met tijgerprint of handtas van 30 cm breed.
Daar de short tail- en long tail keywords je veel vertellen over de zoekintentie van een gebruiker, vormt dit hele waardevolle inzichten. Iemand die zoekt op een long tail zoekwoord wil je doorverwijzen naar een product- of categorie pagina op je website. Daar waar het voor iemand die zoekt op een short tail zoekwoord interessant kan zijn om eerst doorverwezen te worden naar een algemene pagina; je weet nog niet wat de gebruiker precies zoekt. Vanaf deze algemene pagina op je website kun je middels interne linkbuilding zorgen dat de bezoekers alsnog op een product- of categoriepagina terechtkomt om deze aan te kunnen zetten tot het afnemen van een dienst of product.