Optimaliseren met een zoekwoorden onderzoek
Wie zich verdiept in zoekmachine optimalisatie, vaak ook Search Engine Optimization of kortweg SEO genoemd, merkt al snel dat dit uit tal van verschillende componenten bestaat. Een zoekmachine als Google kijkt naar meer dan 200 factoren, om de rangschikking van websites in de zoekresultaten te bepalen. Voor velen bekend zijn het toevoegen van nieuwe en het optimaliseren van bestaande content, het gebruik van een Content Delivery Network en het comprimeren van grote afbeeldingen, het bouwen aan een linkprofiel met zowel externe als interne verwijzingen, enzovoorts. De wijze waarop je deze verschillende componenten oppakt leg je vast in een SEO strategie. Belangrijk onderdeel hiervan is een zoekwoorden onderzoek.
Dit artikel vertelt je meer over het belang van een zoekwoorden onderzoek, de toepassing ervan en de wijze waarop het uitgevoerd wordt. Daar het zoekwoorden onderzoek een cruciaal onderdeel is van de SEO strategie van websites, is het verstandig dit over te laten aan een SEO professional. Het zorgt voor een degelijke basis voor het vervolg.
Noodzaak van een zoekwoorden analyse
Bij het gros van de activiteiten van organisaties op het gebied van online marketing komt de uitkomst van een zoekwoorden analyse van pas. Zo worden de gevonden zoekwoorden gebruikt om voor een continue stroom aan frisse content op een website te zorgen, gebruikt men de gevonden zoekwoorden om Google Ads-campagnes op te zetten en zet men ze in bij het uitwerken van berichten op sociale media. Immers, ook daar wil je dat gebruikers binnen de doelgroep van je organisatie jouw berichten en pagina’s vinden. Zeker in de huidige tijd, waar het aantal gebruikers op platforms als Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn nog jaarlijks groeit.
Gebruik de uitkomsten van een zoekwoordtermenonderzoek voor het inrichten van je menustructuur. Het verbetert de vindbaarheid van pagina’s binnen de zoekmachine en kan bijdragen aan het verlagen van de bounce rate. Onder de bounce rate verstaat men het percentage bezoekers wat een website al na de eerste pagina weer verlaat. Een veel gehoorde reden om een website snel te verlaten is een onduidelijke structuur, waardoor pagina’s waarnaar een gebruiker zoekt niet snel te vinden zijn.
Spreek de doelgroep van je website aan
Misschien nog wel de belangrijkste reden om voor een zoekwoordonderzoek te kiezen: het helpt je de doelgroep van je organisatie aan te spreken. Zonder zoekwoordonderzoek is het gissen welke zoekwoorden gebruikers gebruiken om jouw website te vinden. Daarbij zal je website scoren op zoekwoorden, die mogelijk helemaal niet relevant zijn voor jouw doelgroep. Dat laatste is het gevolg van content, geschreven zonder rekening te houden met de zoekwoorden waarop de doelgroep zoekt.
Dit omvat het uitvoeren van een zoektermen onderzoek
Een zoektermen onderzoek is in de basis gericht op het beantwoorden van de vraag: hoe vindt de beoogde doelgroep van de organisatie mijn website? Gebruikers van zoekmachines hebben over het algemeen een vraag, die zij beantwoord willen zien op de websites die hoog in de zoekresultaten staan. Dit kan een informatieve intentie hebben, maar bijvoorbeeld ook een commerciële of een transactionele. In het eerste geval is men op zoek naar informatie over een onderwerp. In het tweede geval zoekt men naar meer informatie over producten en diensten, zonder al besloten te hebben welk product er afgenomen wordt. Bij een transactionele intentie weet de consument precies wat hij of zij nodig heeft; de gebruiker zoekt naar een aanbieder.
De intentie van een gebruiker kan verschillen per pagina. Een productpagina zal voornamelijk mensen met een commerciële- of transactionele intentie zoeken. Daar waar bijvoorbeeld een artikel in de kennisbank of op de blog van je website voornamelijk mensen met een informatieve of mogelijk commerciële intentie trekt. Probeer per pagina vast te stellen wat de intentie van bezoekers is, om dit vervolgens mee te nemen in het zoekwoordtermen onderzoek.
Het zoekwoordtermenonderzoek kun je per pagina uitvoeren. Neem bijvoorbeeld een categorie met handtassen. Deze pagina zal mensen met een commerciële en transactionele intentie trekken. Interessante zoekwoorden kunnen zijn: handtassen kopen, blauwe handtassen en bijvoorbeeld goedkope handtas. Zou deze website ook een artikel met de titel “Van deze materialen worden handtassen gemaakt” bevatten, dan zou voor die specifieke pagina een zoekwoord als handtassen materialen of bijvoorbeeld duurzame handtassen materialen interessant zijn.
Zoekwoordonderzoek vereenvoudigen met tools
De genoemde zoekwoorden voor de voorbeeldpagina’s geven slechts een beeld van de wijze waarop je de intentie van een gebruiker in het zoekwoordonderzoek mee kunt nemen. Vaak kun je op basis van je kennis over een product of dienst een lijst van al snel tien of twintig relevante zoekwoorden samenstellen. De kans is echter groot dat je hierbij belangrijke zoekwoorden mist. Automatiseer het proces, door er een tool voor te gebruiken. Deze tools bieden je een lijst met al snel vijftig tot honderd zoekwoorden; veel meer dan de lijst die je zelf samenstelt.
Tools voor een zoekwoordonderzoek zijn niet goedkoop. Er zijn weliswaar gratis tools te vinden, maar deze zijn over het algemeen niet volledig. Wil je de complete lijst met relevante zoekwoorden inzien? In dat geval moet je alsnog betalen.
Verschil tussen short tail- en long tail zoekwoorden
Zoekwoorden die je in de lijsten uit deze tools treft verschillen sterk in lengte. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen short tail keywords en long tail keywords. De short tail zoekwoorden bestaan uit één of enkele woorden, ze zijn vaak erg generiek. Denk aan een zoekwoord als handtassen. Bij het zoekwoord blauwe handtassen wordt de intentie al duidelijker. Zoekt een gebruiker op blauwe handtassen kopen, dan is de intentie direct helder; commercieel of transactioneel. In dat laatste geval spreken we van een long tail zoekwoord. Een ander voorbeeld van een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld een zoekwoord als handtas met tijgerprint of handtas van 30 cm breed.
Daar de short tail- en long tail keywords je veel vertellen over de zoekintentie van een gebruiker, vormt dit hele waardevolle inzichten. Iemand die zoekt op een long tail zoekwoord wil je doorverwijzen naar een product- of categorie pagina op je website. Daar waar het voor iemand die zoekt op een short tail zoekwoord interessant kan zijn om eerst doorverwezen te worden naar een algemene pagina; je weet nog niet wat de gebruiker precies zoekt. Vanaf deze algemene pagina op je website kun je middels interne linkbuilding zorgen dat de bezoekers alsnog op een product- of categoriepagina terechtkomt om deze aan te kunnen zetten tot het afnemen van een dienst of product.
Kijk naar het zoekvolume van zoekwoorden
De lijst die bij een zoekwoorden onderzoek gegenereerd wordt door tools biedt niet alleen inzage in de verschillende short tail- en long tail zoekwoorden. Ook vind je in deze lijsten meer informatie over het zoekvolume van een zoekwoord. Zoals de naam al doet vermoeden, vertelt het zoekvolume meer over het aantal keer wat er gemiddeld maandelijks naar het zoekwoord wordt gezocht door gebruikers van een zoekmachine. Dit geeft een goed beeld van de tijd, energie en budget wat je in zo’n zoekwoord zou moeten steken. Een zoekwoord waarop maandelijks tien keer gezocht wordt is logischerwijs veel minder interessant dan zoekwoorden met een zoekvolume van boven de duizend, of zelfs tienduizend zoekopdrachten.